Det foreslås ingen økning av CO2-avgiften på avfallsforbrenning ut over prisstigningen.

Statsbudsjettet

CO2-avgiften på avfallsforbrenning justeres i tråd med prisveksten

For 2027 foreslår Regjeringen at avgiftssatsen prisjusteres, og får en økning på 2,7 prosent fra 848 kroner i år til 871 kroner neste år.

Publisert

I forslaget til statsbudsjett kan vi lese følgende:

Avgiften på forbrenning av avfall ble innført i 2022. Formålet med avgiften er å redusere utslippene av klimagasser. Avgiften skal også bidra til å redusere andre miljøskader fra avfall, blant annet gjennom å bidra til en forsvarlig håndtering av farlig avfall. Enkelte anlegg er kvotepliktige og dermed fritatt for avgift.

For å gi forbrenningsanleggene insentiv til å sortere avfall og dermed redusere klimagassutslippene, kan forbrenningsanleggene søke om å benytte en anleggsspesifikk utslippsfaktor ved beregning av avgiften. Utslipp av CO2 ved forbrenning av avfall som fanges og lagres (CCS), er fritatt for avgift.

I 2026 er avgiftssatsen 848 kroner per tonn CO2. Satsen ble redusert i Revidert nasjonalbudsjett 2025 for å oppnå en likere pris på utslipp som svenske og danske avfallsforbrenningsanlegg, som er omfattet av kvotesystemet. Satsen ble heller ikke økt utover prisjustering i 2026-budsjettet. I år har kvoteprisen stort sett ligget mellom 800 og 900 kroner. Ved en reell videreføring av avgiftsnivået i 2027 vil norske ikke-kvotepliktige virksomheter stå overfor om lag den samme prisen på klimagassutslipp som sine konkurrenter i Sverige og Danmark.

EU-kommisjonen har nylig foreslått at utslipp fra avfallsforbrenning innlemmes i EUs kvotesystem, med gradvis innfasing i perioden 2031–2034. Dersom endringene tas inn i EØS-avtalen, vil de også få betydning for norske avfallsforbrenningsanlegg. Det forventes at EU tar stilling til forslaget i 2027.

Powered by Labrador CMS