Sara Bjareng, avdelingsleder i UFF Second Hand (t.v.) og informasjonsansvarlig Rosa Fridh i UFF Norge t.h. og serverer jubileumskake til de frammøtte etter seremonien på Jernbanetorget.

UFF har for lengst etablert seg som en stor aktør innenfor ombruk og gjenvinning av tekstiler. I fjor sørget organisasjonen for ombruk av 21 millioner plagg, noe som ifølge organisasjonen sparte atmosfæren for 47 400 tonn CO₂. Og nå skal også innsamlingen fra tøykontainerne spredt rundt i landet etter hvert bli fossilfri. I fjor ble en biogassbil tatt i bruk og gaven på 40-årsdagen var en elektrisk innsamlingsbil som skal gå i Oslo. Den skal rekke å samle inn 3,6 tonn tøy daglig, noe som betyr rundt 10 000 brukte plagg.

Oslos ordfører Marianne Borgen og UFF Norges styreleder Trond Narvestad skinte om kapp fra lasterommet på den nye elbilen.

 

Overskuddet fra innsamling og salg av brukt tøy går til bistandsprosjekter, i alt har UFF Norge generert mer enn 460 millioner kroner til slike prosjekter i løpet av de 40 årene. Og organisasjonens styreleder Trond Narvestad, som har vært med fra begynnelsen, la i sin tale vekt på at solidaritetsarbeid betydde mer enn å gå i demonstrasjonstog. Det var også å bidra praktisk, med å samle inn klær, sko og alt som kunne brukes i flyktningeleirene som oppsto rundt apartheidstatene Sør-Afrika og Rhodesia. Etter hvert utviklet arbeidet seg til å omfatte bygging av skoler og ikke minst lærerutdanning, både i Afrika, Sør-Amerika og India. Og med årene har arbeidet også fått et stadig tydeligere miljøaspekt.

– Etter hvert har vi også innsett hvordan dagens nyproduksjon av klær og sko skader de menneskene som arbeider med det og at det har en stor negativ miljøeffekt. Derfor er UFFs innsamling og ombruk av brukte klær og sko ikke bare et utrykk for en praktisk solidaritet, men også med på å ta vare på jorden vår, sa Narvestad.

 

Marianne Borgen har etter hvert blitt en rutinert snorklipper og fikk forsamlingen med seg på en nedtelling før snora måtte til pers.

Oslos ordfører Marianne Borgen var mer enn fornøyd med at nok en transportaktivitet i hovedstaden blir fossilfri og foretok begeistret snorklippingen som markerte at el-bilen ble tatt i bruk. Det er for øvrig en 14 tonns DAF, ombygget til elektrisk drift hos nederlandske Emoss. Den er utstyrt med en batteripakke på 200 kWh og en motor på 150 kW, noe som skal gi en rekkevidde på 250 km og en nyttelast opp til 7,9 tonn.